Joustava perusopetus eli JOPO käynnistyi Suomessa 2006, kun opetusministeriö myönsi lisämäärärahaa kunnille koulupudokkaiden aktivointiin. Vuoden 2009 alusta joustava perusopetus vakiinnutettiin yhdeksi peruskoulun toimintamuodoksi ja vuonna 2011 se sisällytettiin myös perusopetuslakiin.

Joustava perusopetus on yleisopetuksen opetussuunnitelmaan ja tuntijakoon perustuva toimintamuoto. Joustavassa perustuksessa korostuu oppilaan kokonaisvaltainen kasvu ja kehitys ja sitä tukevat toiminnalliset oppimisympäristöt, työjaksot, leirikoulut ja tutustumiskäynnit.

Keskeistä JOPO- toiminnassa on oppilaan ja kodin sitoutuminen toiminnalliseen oppimiseen. JOPO tarjoaa siis suorittaa peruskoulun loppuun tekemällä, näkemällä ja kokemalla.

JOPO:ssa kaikille oppilaille laaditaan yhteistyössä kodin kanssa henkilökohtainen oppimissuunnitelma. HOP toimii pohjana oppilaan yksilöllisen opiskelun suunnittelulle. JOPO- toimintaan kuuluu olennaisesti yksilöohjaus laaja-alaisen arvioinnin kautta

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *