Koulu ei aina kiinnosta. Motivaatio voi olla nolla. Opiskelu = evvvk. Ajatukset voivat kulkea jossakin aivan muualla.

Jos jokin on koulussa mennyt pieleen ehkä pidemmän aikaa, asioita ei korjata samaa tuttua kaavaa toistaen. Tarvitaan uudenlaisia lähestymiskulmia. Muutakin, kuin uusi vihko tai digitaalinen oppimisympäristö (niin mukavia kuin ovatkin).

Kouluallergia, kovin epävirallinen termi, on mielenkiintoinen ilmiö. Koululla on ikään kuin aura, jonka sisälle astuessa asiat mutkistuvat ja muuttuvat arvaamattomasti. Kuitenkin, toisenlaiseen ympäristöön siirryttäessä, allergian oireet saattavat hiipua, ehkä kadota kokonaan.

On paikkoja, yhteisöjä ja toimintatapoja, joiden kautta jaksaa tsempata paremmin. On paikkoja, yhteisöjä ja toimintatapoja, joilla on saatu, syystä tai toisesta, mitta kulkemaan yli äyräiden.

On totta, että epämiellyttävyyttä tulee sietää. Tiettyyn rajaan asti ainakin. On totta, että vaikeudet ja kompastuskivet ovat erinomaisia oppimispolun rakennusvälineitä. Tiettyyn rajaan asti ainakin. On totta, että usein virsta väärää on parempi kuin vaaksa vaaraa, mutta… Totta on myös, että pienillä peliliikkeillä voidaan joskus saada suuria aikaan oikaisun suuntaan.

Päätä kannattaa hakata seinään vain tietyn ajan. Kun tarvitaan pikaista ryhtiliikettä, sopivan aggressiivista salvaa omituisen allergian tukahduttajaksi, keinoja kannattaa etsiä paikoista, yhteisöistä ja toimintatavoista, joiden kanssa ei vielä ole verta nenästä tiristelty.

Work smarter, not (just) harder.

(Yhteistuumin valmistellussa kuvassa oppilaat saivat miettiä spontaania reaktiotaan koulufiiliksistä, kun aina vain ei maistu.)

JM

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *